Fiken lager regnskapssystem for de som ikke kan regnskap. Kolonial.no lager butikk for de som hverken liker eller har tid til å handle. Og Timely har gjort det mulig å føre timer uten å bli sur.

Uansett hvor kul støvsugeren din er, så blir det ikke gøy å støvsuge. Selv om ingen har perfeksjonert den enda, er det ikke så rart at en robotstøvsuger kan virke forlokkende. Tre norske selskap har skjønt at kundene deres egentlig ikke liker å bruke tjenesten de tilbyr. Resultatet er interessant.

Det er ingen som liker å føre regnskap. Er de helt ærlige, trolig ikke engang regnskapsførere. Det vil si at hvis du lager regnskapssystem, så er det å skape en god brukeropplevelse en utfordrende oppgave. Brukeren er irritert og stresset før hun har begynt. På et eller annet tidspunkt forstod et lyst hode at det finnes en hel masse folk der ute som ikke hverken vil eller kan føre regnskap, men er pent nødt likevel. Med sitt motto “Superenkelt regnskap” laget Fiken et regnskapssystem som er så enkelt at månedsavslutning og bilag blir (nesten) gøy.

Timeføring er noe av det mer meningsløse folk bruker tid på. Av finurlige årsaker må mange av oss føre timer i to, kanskje til og med tre forskjellige systemer før arbeidsgiveren er fornøyd. De er notorisk trege, har et umulig brukergrensesnitt og er aldri oppdatert med de riktige timekodene. Et timeføringssystem med en engasjert brukermasse høres dermed ut som fri fantasi. Gjengen i norske Timely lar seg ikke skremme. De har et levende community med ivrige brukere som gir de tilbakemeldinger som “The best time tracking app in the world!”. Og hva sier Timely selv? Jo de “want to be the time tracking app to end time tracking”. De har altså forstått at vi egentlig ikke vil føre timer. Sånn i ettertid virker det utrolig at det skulle ta så lang tid før noen skjønte det.

Så var det Kolonial.no da. De startet å dele ut handleposer i en kjeller ute på Fornebu for drøye fire år siden, og nå er de verdsatt til 1.5 milliarder. Og hva er forretningsidéen her? Du vet svaret: En butikk som gjør at du slipper å gå i butikken. Resten er som de sier, historie. 

Jeg regner med at dine kunder er så ivrige at de danser en liten dans og klapper i hendene før de setter seg ned for å bruke tjenestene du tilbyr? Ikke? 

(Hersketeknikk-alarm): Men.. tre norske selskap i verdens trøtteste bransjer har jo klart det. Så, hvor vanskelig kan det være?

Det gleder meg at fargen i ansiktet ditt antyder at du hvisker “Challenge accepted” inni deg, så du skal få et gratis tips for å komme i gang: Dropp alle de kjedelige KPIene dine og erstatt de med “Gi brukerne våre gåsehud”. 

Lykke på reisen!

Publisert 22.05.2018 av

thorbjorn.sigberg@miles.no