Etter halvannet år hvor alt av faglig oppdatering har skjedd foran en skjerm, var det ekstremt deilig at det igjen ble åpnet grenser og flyplasser – ikke minst at Design Matters i København åpnet dørene for 3 dager med faglig påfyll ute av kontorstolen. En gruppe designere på tvers av Mileskontor fikk endelig oppleve innsiden av en flyplass, hotellovernatting og ikke minst sosialt samvær og inspirasjon av det fysiske slaget. Her får du deres oppfatning av årets designkonferanse.
Henriette
Det beste ved Design Matters 2021 fra mitt ståsted var fokuset på det tekniske, koding/programmering. Design (den typen som vi holder på med) kan ikke eksistere uten koden, og koden gir ingen mening uten designet. Det var også spennende å lære litt mer om kreativ koding.
Det som kanskje var mindre bra
var at enkelte foredrag fremstod som ren oppramsing/opplesing fra manus, og ble da også ganske kjedelige. I tillegg syns jeg, som flere av oss, at det var litt for dårlig at enkelte foredragsholdere ikke var fysisk tilstede, kun online (korona eller ei).
Robert
Dette er min tredje gang på Designmatters, – og her var det relativt høye forventninger når vi ankom konferanseområde. Ikke minst en skrekkblandet fryd når vi for første gang på nesten to år kommer til en konferanse med 400 mennesker veltende rundt oss. Oppsummert var dette mine beste, og mindre gode, opplevelser fra årets konferanse:
Pablo Stanley – muligens konferansens beste foredrag. Tar scenen med sin store sjarm, varme humor, faglig tyngde og byr på seg selv med fantastiske illustrasjonsdesign-systemer. Utrolig hvor raskt du kan bygge en unik identitet basert på designsystem
Lisa Apers visjoner om at designsystem skal være et verktøy som er med å løse komplekse utfordringer, og hennes tanker om å motivere brukerne var veldig bra
Oluwaseyi Sosanya og hans tanker om forenkling av designprosessen og utfordringene som er ved å designe i virtuelt grensesnitt må også nevnes.
Aurélia Durand er en fransk illustratør som forteller sin historie og kultur via nydelige illustrasjoner og animasjoner. Fantastisk formidling av antirasistisk budskap her altså
Det er 1,5 år siden jeg sist jeg har stått i en kø, og her var det i overkant mye kø. Dokø, matkø, kaffekø (litt usikker på om det i det hele tatt var kaffe her) og kakekø. Jeg stilte meg faktisk opp i en kø – som faktisk ikke hadde noe formål.
Som alt annet i kovidtid så har også Designmatters dessverre blitt litt tynnere, slitnere og litt fattigere enn årene før. Håper på en bedre opplevelse neste år.
Legger ved lenker til noen av mine favoritter for de spesielt interesserte:
Birte
Det mest interessante for meg var å se de ulike vinklingene på, og den praktisk anvendelsen av, designsystemer.
Pablo Stanley, fra Blush som bruker designsystem til illustrasjoner for å sette sammen ulike karakterer med sine uttrykk og følelser.
Lisa Apers fra Undo, som bruker et designsystem til å lage kjappe løsninger på generelle og “vanlige” brukerinteraksjoner.Som igjen frigjør midler til å fokusere på interaksjon som krever spesialiserte løsninger for å holde brukermotivasjonen oppe.
Yesenia Perez-Cruz fra Shopify som pratet om utfordringer med å forvalte og videreutvikle et komplekst designsystem. Hun peker på at et designsystem ikke kun bør fokusere på spesifikke komponenter, men også romme mer helhetlige gjenbrukbare brukermønstre.
Anne Lise
Å få dra på fysisk konferanse med UX kolleger, til deilige København! Muligheten til å gå ut og spise med kolleger, reise og bo på hotell var et høydepunkt i seg selv!
Ift. konferansen må Pablo Stanleys Atomic illustration systems trekkes frem. Veldig kult å se hvordan de tar ut potensialet i designsystem med illustrasjoner.
På lik linje med Birte og Robert så fant jeg Lisa Apers innlegg interessant, artig med konkrete eksempler fra hvordan de jobbet med UX – nyttig!
Vil også trekke frem Stefanie Posavecs innlegg, Designing data with a «Post-Infographic» mindset, som veldig inspirerende.
Vlad Zely fra Miro var også bra, men lite om Miro i seg selv.
Create your own vector color font med Liebefonts var bra.
Ellers var “Designing for realtime 3D collaboration” med Gravity Sketch også interessant, “Impactful UX writing” satte jeg også pris på sammen med Aurelia Durand sitt illustrasjonsarbeid.
Alt i alt veldig fornøyd med turen og konferansen, men noen forbedringspunkt har de helt klart. Fasiliteter for eksempel, 400 deltakere trenger å benytte toaletter ila en dag. Mat, og drikke, på konferansen var ikke noe å skryte av. Vi drar heller ikke på fysisk konferanse for å se digital paneldebatt!
Men fikser de dette, og kanskje legger opp til flere, og bedre, workshops og Masterclasses så kan det vurderes.