Hvor godt kjenner du kunden din?

Er du en av de mange som slåss om en plass i det nye energimarkedet? I så fall, løft blikket fra regnearket og gå ut og bli kjent med kunden din.

HVILKE UTFORDRINGER HAR DU?

Som vi vet, går strømselskapene gjennom store, strukturelle endringer som vil påvirke bransjen i lang tid fremover. Kanskje jobber du i et selskap som bruker mye tid og penger på å finne sin plass i det nye markedet. Du har kanskje stilt deg selv eller ledergruppen din spørsmålene:

  • Skal vi konkurrere?
  • Skal vi fusjonere?
  • Skal vi inngå i allianser?
  • Skal vi bli en nasjonal aktør?
  • Skal vi selge?

I tillegg er du kanskje bekymret for de kommende investeringene innen teknologi, kompetanse og organisasjon. Spesielt opplever du kanskje en bekymring for nivået av investeringer innen IT? Blir du litt svett når alle snakker om Big Data, smarthus, smarte nett og Internet of Things? Da er vi to. Dette er reelle utfordringer, men det er ikke disse som bør ligge fremst i pannebrasken din.

KUNDENE DINE ER I KONSTANT ENDRING

Endringer gir muligheter, og muligheter er fantastiske. Både for deg og for dine kunder. Det er heller ikke slik at det er de strukturelle endringene som er de største. Den største endringen skjer hos og med kundene dine.

De digitalt innfødte

Har du tenkt over at de kundene som ”banker på døren” er født sent på 90-tallet? På 90- tallet! Jeg tviler på at de husker tiden før iPhone. Dette er generasjonen som synes Facebook er plassen for foreldre og besteforeldre. Dette er generasjonen som har snudd opp ned på Maslows behovspyramide, og satt WIFI på topp. Dette er de digitalt innfødte.

NOEN ENKLE RÅD FRA MEG TIL DEG

Løft blikket fra regnearket

Mitt klare råd til deg er å løfte blikket opp fra regnearket hvor du har gjort de siste beregningene knyttet til en ny standard variabel eller et nytt spotprodukt. Det er dags å innse at det er helt andre ting som skal til for å engasjere kundene dine i fremtiden. Den type produkt- og forretningsutvikling hører gårsdagen til. Eller som en født sent på 90-tallet ville sagt det: Det er så 2014. Ta heller en kikk på alle de kvalitetene du råder over og som store, tunge organisasjoner ikke har. Begynn å konkurrere på dine premisser.

Ikke gjenta andres feil

Dersom du er et mindre energiselskap, er det veldig lite sannsynlig at du bærer med deg en betydelig teknisk gjeld, slik de større selskapene gjør. Det er veldig sannsynlig at du i tillegg har en liten og smidig organisasjon. Det smarteste du gjør, er å se hva telekom, media og bank har vært igjennom de siste årene. Deretter handler det om å ikke gjøre de samme feilene som de har gjort. De har gjort noen titalls millioner av kroner av erfaringer. Pris deg så lykkelig over at du ennå ikke konkurrerer mot Facebook og Google slik disse bransjene gjør. Og du, slutt med store prosjekter!

Finn spennende samarbeidspartnere

Det du skal gjøre, er å etablere kunden utenfor kjernesystemene dine slik at du raskt og uavhengig kan integrere med spennende tredjeparter. De finnes der ute, og de har enorm distribusjonskraft. Dette sikrer også at du kan differensiere deg. Da kan du enkelt tilby nye tjenester tilpasset kunden.

Eksperimenter i vei

Du må også sikre at du eksperimenterer og analyserer alt du gjør. Ta lærdom, raskt. Alt av skjermbilder som dine ansatte og kunder har noe interaksjon med, skal være vakre og intuitive.

Bygg forretningsmodeller rundt kunden

Salg, etablering, kundeforhold og betaling skal være friksjonsfritt. Bygg forretningsmodeller rundt kunden din og ikke rundt produktene dine.

OI, DETTE HØRES DYRT UT

Høres alt dette dyrt ut? Det er det ikke. Du lever i en tid hvor det er ubegrenset med rammeverk, løsninger og produkter som gjør selve utviklingen og driften billigere. Ha fokus på å betale for reell verdi og ikke bare kode.

Det er mange verktøy tilgjengelig som kan hjelpe deg litt på vei i din forretningsutvikling. Business Model Canvas og Value Proposition Canvas er begge gode verktøy som jeg liker godt. Sjekk også ut Impact Mapping. Dette er en metode som hjelper deg med å skalere ned prosjektene dine, men som sikrer at du leverer kundeverdi.

Men først av alt skal du stille deg følgende spørsmål:

Hvor godt kjenner jeg egentlig kunden min?