Unik kultur - innovativt selskap

Miles ble nylig kåret til Norges mest innovative IT-selskap. Virksomheten har en organisering som skiller seg fra bransjen og de har en unik kultur. Vi har snakket med tre ansatte i Miles som har fortalt litt om hvordan det er å jobbe i Miles og hvordan verdiene i selskapet skiller de fra konkurrentene.

Harald Thune, Kristian Hellang og Caroline Gannefors i Miles

Harald Thune, Kristian Hellang og Caroline Gannefors jobber ved Miles-kontorene i henholdsvis Oslo, Stavanger og Bergen

Harald Thune har jobbet i Miles i ni og et halvt år er i dag blant veteranene i Miles. Tidligere har han jobbet flere år i Bekk og i et amerikansk konsulentselskap før han endte opp i Miles Oslo.

Harald Thune hos Miles i Oslo

Harald Thune er seniorkonsulent innen prosjektledelse hos Miles i Oslo

– Den store fordelen som ansatt i Miles er at man har en enorm frihet. Vi står fritt til å styre vår egen kompetanseutvikling, samtidig som vi har veldig stor frihet og innflytelse på hvilke oppdrag og kunder vi vil jobbe med, sier Harald.

Krevende, men motiverende ansettelsesprosess

Miles er kjent for å ha en av de mest krevende ansettelsesprosessene i bransjen, men de som kommer gjennom nåløyet er folk som er svært sterke faglige og som karakteriseres som de riktige folka.

– Selv om jeg ikke visste mye om Miles før jeg var i prosessen selv fikk jeg raskt følelsen av at her har jeg lyst til å jobbe. Jeg ble faktisk veldig motivert og hadde skikkelig lyst til å komme gjennom nåløyet. Det er på en måte tilfredsstillende å bli testet såpass godt, forteller Harald.

Kristian Hellang hos Miles i Stavanger

Kristian Hellang er seniorkonsulent innen systemutvikling og arkitektur hos Miles i Stavanger

Kristian Hellang har jobbet tre år i Miles ved Stavanger-kontoret. Selv om Kristian kjente litt til Miles før han startet forteller han at det var en spennende prosess.

– Jeg var overrasket over hvor omfattende det var. I Miles sjekker man gjerne ti referanser som en del av ansettelsesprosessen, for å forsikre seg om at man blir godt kjent med deg, sier Kristian.

– Ansettelsesprosessen vår skiller oss fra andre. I alle de tre intervjuene jeg var gjennom ble sett for den jeg er, både som menneske og fagperson. Som igjen gjorde at jeg satt igjen med en god følelse uansett om jeg fikk jobb eller ikke. Det er veldig spesielt, på en positiv måte, sier Caroline Gannefors som til daglig jobber på kontoret i Bergen.

Tillit

Når man ansetter de riktige folka har man også mulighet til å gi stor tillit. Selskapet har en flat struktur hvor man har byttet ut ledere med tjenere, og den ansatte tar flest mulig beslutninger selv. Dette betyr at man styrer sin egen hverdag og tar de oppdragene man synes er spennende. Det samme gjelder for faglig utvikling og innkjøp av det IT-utstyret man trenger for å gjøre jobben på en best mulig måte.

Caroline Gannefors hos Miles i Bergen

Caroline Gannefors er seniorkonsulent innen UX hos Miles i Bergen

– Det første Kate, daglig tjener i Bergen, sa til meg under det første intervjuet mitt var: ‘Her er det ‘påkrevd' å dra på to konferanser i året.’ Dette hadde jeg aldri hørt andre ledere si før henne. Og som en person som er sulten på faglig videreutvikling var dette som musikk i mine ører! sier Caroline.

Stort fokus på det sosiale

I Miles prioriteres det sosiale høyt og her gjøres det mye for at det skal være en god arbeidsplass, både for de ansatte og for de rundt. Hver måned er det sosiale samlinger. Ledsagere blir invitert med hvert kvartal og hele familien kan følge med to ganger i året. I tillegg til dette er det mye faglig aktivitet og interessegrupper. 

– Det å få tilliten til å utføre jobben slik jeg ønsker og på mine premisser er uvurderlig. Miles tar også hensyn til at jeg har familie og har full forståelse at de kommer i første rekke i livet mitt, sier Caroline.

Er du nysgjerrig på muligheten for en karriere i Miles? 

Ta kontakt med oss! 

Bergen: Kate Henriksen, COO og daglig tjener: kate@miles.no , tlf: 951 15 159

Oslo: Bjørn Olav Semundseth, CEO og daglig tjener: bjorn@miles.no , 90 65 29 50

Stavanger: Thomas Bærheim, CEO og daglig tjener: thomas@miles.no , tlf: 941 56 350