Thomas Teleisa og jeg var så heldig å fikk taletid på Miles sin jubileumscamp i helgen foran alle ansatte. Miles Camp er vår årlige faglige konferanse som har stor oppslutning og høy kvalitet, både på dagtid og kveldstid.
Vi er begge Teknologi tjenere i Miles, henholdsvis i Lithauen og Norge.
Hvorfor vi valgte å snakke om AI
Vi bestemte oss raskt for at det var viktig å adressere AI, akkurat som alle andre i disse dager.
Vi ønsket å gjøre det litt annerledes, fordi teknologi er ikke et mål i seg selv. Akkurat der går mange virksomheter i fellen. Vi skal ikke stå på scenen og fortelle alle hva AI skal brukes til. Vi må få alle til å skjønne hva som skjer og skape interesse og forståelse. Hva AI skal brukes til er en ledelseutfordring.
Markedets forventninger og konsekvenser
Vi ønsket å se på forventningene til markedet og hvilke konsekvenser det får for oss både på virksomhets- og ansatt-nivå. Vi endte på tittelen: AI - The hype, the disruptor and the new reality.
En utvikling i startfasen
Det første alle må forstå er at vi kun er i begynnelsen av en utvikling, som ingen helt vet hvor går. Det eneste vi vet er at mer avanserte samfunn utvikler seg raskere enn mindre avanserte samfunn. Derfor vil denne utviklingen bare gå raskere og raskere. Forhåpentligvis vil utviklingen levere både bedre kvalitet og være mer nyttig. Hvilke AI-verktøy som overleverer eller vinner er ikke gitt. Det vi observerer er at det går fryktelig mye penger inn i AI selskaper. Verdiene blåses opp til astronomiske summer. De store LLM aktørene har en capex på 1 billion (norsk) dollar, men har ca 20 milliarder i inntekter. Verdiene kan foreløpig ikke forsvares gjennom nåværende inntjening, men priser inn en fremtidig forventning. De forventningene er samtidig ganske spennende. Vil en stor språkmodell være internett sin front-end? Vil alle prosesser automatiseres av AI-agenter? Vi må forstå at de bygger et økosystem rundt språkmodellene med et stort potensial.
AI money machine - en økonomisk runddans
Bloomberg skrev nylig om ‘AI money machine’, som beskriver at AI-pengene flyter i en sirkel snarere enn at det kommer inn friske inntekter. Dette eksemplifiseres gjennom Nvidia sin investering i OpenAI, som kjøper infrastruktur av Oracle, som igjen kjøper GPU av Nvidia. Alle får bokført kapital eller inntjening, men pengene går bare i en runddans.
I tillegg ser vi at hyperscalerne investerer masse penger i infrastruktur. Tar man en titt bakover i tid, så var det de som leverte utstyr til gullgraverne, som satt igjen med fortjenesten. Levi’s Strauss slo seg nettopp opp på denne tiden med robuste arbeidsbukser.
Er vi i en boble?
Så om dette er en boble får enhver vurdere selv, verdiene som er investert må på et tidspunkt forsvares. Det er vel nettopp en av grunnene til at OpenAI nylig lanserte Atlas. De er på jakt etter nye inntektstrømmer. Refleksjonen man både som ansatt og som virksomhet bør avklare er om du tørr å la være å ri bølgen. En ofte brukt metafor er at man har forsikret huset mot brann, selv om sjansene for at det brenner er små. Vi tror det er lurt å forsikre seg med å ta i bruk AI i dag.
AI som disruptor i markedet
Videre ser vi at andre bransjer og virksomheter sin aksjekurs ikke akkurat peker oppover. Tar man en titt på Gartner sin aksjekurs, så har den beveget seg markant nedover på lavere guidet inntjening. Dette skyldes økt konkurranse fra AI-tjenester. I konsulentbransjen har man heller ikke fått noe AI premium i aksjekursene. AI kan jo både gi råd og kode, selv om den bare gjetter neste beste ord. Ofte blir resultatet ganske bra, men det må være et menneske med i loopen.
Dette beviser at AI vil være en disruptor for mange bransjer og virksomheter fremover.
AI som effektivitetsverktøy
Vi ser at kvaliteten på svarene vi får av de store språkmodellene har økt markant den senere tid, og denne utviklingen vil bare fortsette. Er du en god utvikler, så vil du være 20-50% mer effektiv, enn en utvikler som ikke tar i bruk AI verktøy for koding. Spesielt til utvikling av piloter eller for isolerte problemer. Og denne effektiviteten kan du forvente allerede i dag og de neste 2 årene. Hva slags utvikling vi får etter dette vet vi foreløpig ikke. AI er i dag et effektivitetsverktøy og tar du ikke AI i bruk, vil noen som tar det i bruk erstatte deg!
Endringer i hvordan vi jobber med teknologi
Samtidig skjer det flere andre omstillinger rundt oss. Vi går fra at virksomheter tenker på IT som en fabrikk som ruller ut funksjonalitet til at IT er noe som skal levere ønskede effekter/utfall. Virksomheter kommer til å verdsette kompetanse på forretningsforståelse, kreativitet og sosiale ferdigheter fremover. Produkt discovery egenskaper får økt fokus og det hjelper ikke bare å være flink til å kode. Koding er uansett ikke hele hverdagen til en utvikler i dag, selv om enkelte tror det. Det er mange aspekter som skal håndteres som sikkerhet, arkitektur, kvalitet osv. Koding vil bli mer effektivt med AI, men det blir viktigere å sørge for at man ikke er effektiv på å utvikle feil løsninger. AI vil gjøre at oppgavene vi har i dag, ser litt annerledes ut fremover. Ofte til det gode, fordi det er de kjedelige repetitive tingene som går bort.
Menneskene leverer verdien
Teknologi lever ikke i isolasjon. Det er menneskene som leverer verdien. Det er menneskene som både orkestrerer, bestemmer og evaluerer. Dette gjør vi flere sammen. Sosiale egenskaper er viktige og de blir enda viktigere fremover.
AI som vekstområde for konsulentbransjen
AI åpner et nytt stort marked for oss i konsulentbransjen. Utvikling kommer til å bli mer effektivt og våre kunder kommer til å kreve at vi bruker AI verktøy. Dette vil medføre at appetitten på software vil øke fordi flere forretningsmuligheter blir kostnadspositive. Samtidig er det mye ny teknologi, nye brukermønstre, mye legacy, nye lover og regler. For virksomheter uten store utviklingsorganisasjoner vil det være vanskelig å navigere fremover, fordi innovasjonen skjer så raskt. Derfor vil konsulentbransjen være et hjelpemiddel for å tette dette gapet.
Konsulentbransjen vil hjelpe virksomheter til å utnytte IT uten å måtte investere i egen kompetanse som i tillegg er vanskelig å forvalte.
En beskjed fra fremtiden
Hvis du levde i fremtiden, hvilken beskjed ville du sendt til dagens deg selv angående AI?
Vi endte opp med dette:
- AI er en hype, men den disrupter og er her for å bli. Ta det i bruk og fortsett å lære. AI er en del av den nye realiteten.
- Du er her for å løse ekte problemer, ikke bare for å kode eller være effektiv.
- Utvid kunnskapen din, spesielt innenfor det vi kaller product discovery.
- AI åpner opp nye markeder og det vil være mange interessante oppgaver
- Du løser oppgaver med andre mennesker. Vær et verdifullt teammedlem, vær en Miles konsulent 😊
.png)

