"Hadde jeg bare visst hvor viktig tillit var"
- Mange ledere har gjort seg denne refleksjonen når de ser på hvordan de utøvde sitt lederskap.
Miles fyller 20 år i 2025, og helt siden starten har selskapet vært tro mot én ledelsesfilosofi: tjenende ledelse. Selskapet har vokst jevnt gjennom finanskrise, oljekrise, pandemi, dyrtid, og igjen har vært en situasjon med økende usikkerhet og en teknologiutvikling som utfordrer. Til tross for dette, har det også gitt Miles store muligheter. I dag teller selskapet nær 250 konsulenter fordelt på syv norske byer, og et kontor i Vilnius, Litauen.
– Flinke folk leverer best når de har størst mulig grad av frihet og handlingsrom. Men folkene kan ikke ta beslutninger om de ikke forstår hva de skal oppnå. Derfor er tydelige mål, sammen med tillit, to av basisfundamentene i tjenende ledelse.
Så, hva er hemmeligheten bak Miles’ suksess?
– Svaret er hvordan vi bygger tillit hver dag og er tro mot verdiene våre; faglig autoritet og varme. Når vi rekrutterer nye kollegaer, er det disse verdiene vi ser etter. Begge er like viktige, og treffer vi på dem, er 90 % av jobben gjort, og det viktigste grunnlaget for vår felles reise de kommende årene er lagt.
Jobben til ledelsen, eller tjenerne som det heter i Miles, er å sette retning og tilrettelegge for at alle kolleger skal ha best mulig forutsetning for å ta gode avgjørelser både i kontekst av kunden og Miles, sier Thomas Bærheim, Konserntjener i Miles.
Endringer i kundenes hverdag krever mer av oss
Jon-Gunnar Aasen, daglig tjener i Miles Oslo, forteller at kravene kundene stiller til våre tjenester utvikler seg raskt.
– En usikker og kompleks verden, kunstig intelligens som raser av gårde og stadig kortere tidshorisonter, gjør at bedrifter står overfor vanskelige beslutninger. Vi har ikke alle svarene, men må gi tydelige råd på våre områder, det være seg modernisering av IT-infrastruktur i skyen eller hvordan etablere en fleksibel dataplattform.
– For å være relevante for både kunder og ansatte må vi skape en dynamisk og robust organisasjon, og tilby tjenester med høy grad av faglig autoritet og varme. Det vi ser er at våre kunder trenger en partner som forstår forretningen, har “skin in the game” og gir råd om hvordan teknologi kan ta ned risiko i en uoversiktlig tid og levere på rådene, avslutter Aasen.